درباره كاروانسراي گوشه
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

شهنشاه بناي تاريخي بجاي مانده از دوره صفويه از جمله آثار تاريخي ثبت شده استان لرستان در فهرست ميراث ملي
است كه در جنوب شهر خرم آباد قرار دارد.به گزارش ايرنا، اين كاروانسرا در كنار مقبره شجاع الدين خورشيد سر سلسله اتابكان لر كوچك واقع شده و به همين علت نيز نام 'شهنشاه' يا 'شينشاه' برآن نهاده شده است.
وجود باغ هاي انار و انگور دراين بناي تاريخي به عنوان ويژگي مثبت و بارز اين بنا را به منطقه اي مناسب براي گردشگري و تفريح تبديل كرده و از همين رو به آن دره گوشه يا شهنشاه نيز گفته مي شود.
اين بناي تاريخي در 20 كيلومتري شهر خرم آباد و بر سينه كوه 'هشتاد پهلو' واقع شده كه به همين دليل چشم انداز زيباي از دشت 'كره گاه' و 'دره خرم آباد' و رودخانه هاي منطقه را به خود اختصاص داده است.
كاروانسراي گوشه شهنشاه در روستاي گوشه خرم آباد داراي يك هزار و 265 مترمربع مساحت است كه در مسير شاهراه قديمي لرستان به خوزستان بنا شده و در قديم محل مناسبي براي استراحت كاروانيان بوده است.
صحن اين بناي تاريخي 25 متر در 12 متر است و با 15 رواق و اتاق نشيمن منطقه وسيعي براي استراحت و اتراق كاروانيان محسوب مي شده كه هر اتاق به وسيله ديواري به دو قسمت تقسيم شده است.
بخش عقب اين بناي تاريخي مخصوص نگهداري چهارپايان و قسمت جلوي آن نيز كه به صورت اتاق هاي 9 مترمربعي است مكان استراحت مسافران و كاروانيان مي باشد.
بلندي ديوار اين بنا پنج متر است و در گوشه جنوب غربي آن پله هاي سنگي براي رفتن به پشت بام آن ساخته شده و از ديگر ويژگي ها و مشخصات اين بنا مي توان به ساختمان آن كه از جنس سنگ و گچ است اشاره كرد.
در دوره صفويه و در امتداد مسير خرم آباد به خوزستان در هر پنج فرسنگ كاروانسرايي جهت اتراق و استراحت كاروانيان ساخته شده كه دراين راستا مي توان به استراحتگاه هاي چشمك ، قلعه نصير ، قلعه اوسر ، قلعه ميشوند،قلعه سر وگل،قلعه رزه و چارتا اشاره كرد.
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري لرستان در خصوص اقدامات انجام شده براي حفظ و مرمت اين بناي تاريخي مي گويد: كار مرمت اين كاروانسرا در راستاي فعاليت هاي حفاظتي و حراستي سازمان انجام شده است.
'محمدرضا اسدي' افزود: طرح مرمت بنا شامل سبك سازي پشت بام ، برداشتن لايه هاي كاهگل و خاك كوبيده شده تا رسيدن به طاق بنا ، ريختن دوغاب بر روي قسمت جنوبي پشت بام و آجر فرش پشت بام است.
وي، اعتبار هزينه شده براي مرمت اين بناي تاريخي را 730 ميليون ريال عنوان كرد و گفت: اين طرح با استفاده از اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان لرستان اجرا شده است.





:: برچسب‌ها: درباره , كاروانسراي گوشه ,
:: بازدید از این مطلب : 1092
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : مجتبی سهرابی
ت : جمعه 15 آذر 1392
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی